A“Justice for Hungary”, fedélzetén Endresz György pilótával és Magyar Sándor navigátorral, 1931. július 15–16-án rekordidő alatt repülte át az Atlanti-óceánt. Július 15-én, a bicskei emlékműnél tartandó megemlékezésen a Magyar Posta alkalmi borítékkal és bélyegzéssel köszöntötte a nyolcvanéves jubileumot.
A nagy vállalkozás kezdeményezője Magyar Sándor volt, a szervezésben pedig az Egyesült Államokban élő magyarság közadakozással vállalt kiemelt szerepet. A kezdeményezéshez 1930 februárjában lord Rothermere, az angol Daily Mail újságkonszern elnöke 10 000 dollár felajánlásával csatlakozott, és kérésére a repülőgép az első világháborút lezáró igazságtalan békediktátumra utaló “Justice for Hungary”, nevet kapta.
A kiválasztott Lockheed Sirius korának egyik legsikeresebb repülőgépe volt, nevéhez több rekord is kapcsolódik. A különleges feladat jelentős átalakításokat tett szükségessé a gépen, e munkákat a Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal tervezte és irányította. Az Egyesült Államokban letelepedett magyar iparos, Szalay Emil 2500 dollárt áldozott az ügy érdekében, így végre minden adott volt a vállalkozás elindításához.
A “Justice for Hungary” 1931. július 15-én startolt az új-foundlandi Harbour Grace (a Kegyelem Kikötője) repülőteréről Endresz György pilótával és Magyar Sándor navigátorral a fedélzetén. A gép és a profi páros már a táv első felén rekordot döntve 13 óra 50 perc alatt érte el az ír partokat. Az út további szakasza azonban a rossz időjárás miatt már nem alakult ilyen szerencsésen. Kényszerű manőverek után az óceánrepülők a motor üzemanyag-ellátásával is küszködtek. Miután a benzinvezeték végleg eldugult és a hajtómű leállt, 1931. július 16-án, délután Bicske határában, egy kukoricásban leszállni kényszerültek. Mindez nem befolyásolta azonban, hogy a két magyar óceánrepülő 25 óra és 20 perc repülés alatt óránként 250 kilométeres átlagsebességgel tette meg az 5770 km-es utat. Gyorsabban, mint addig bárki.
Endresz Györgyről a háború előtt Budapest négy városrészében is utcákat neveztek el, de 1945 után ezek nevét megváltoztatták. A Kerepesi temetőben álló síremlékét 1979-ben néhány lelkes repülőbarát állította. A jeles esemény jelenleg egyetlen emlékhelye Bicske határában áll.
Az évfordulóra emlékező alkalmi borítékot Baticz Barnabás grafikusművész, egy korabeli (1931) képeslap grafikája alapján tervezte. A kompozíció részeként az eseményt megörökítő felirat olvasható. A borítékra a 2006-ban – az óceánrepülés 75. évfordulója kapcsán – kibocsátott Magyar Repüléstörténet III. – Lockheed Sirius 8A alkalmi bélyeg került, melyet Endresz György és Magyar Sándor stilizált portréját ábrázoló alkalmi bélyegző lenyomat díszít.
A nagy vállalkozás kezdeményezője Magyar Sándor volt, a szervezésben pedig az Egyesült Államokban élő magyarság közadakozással vállalt kiemelt szerepet. A kezdeményezéshez 1930 februárjában lord Rothermere, az angol Daily Mail újságkonszern elnöke 10 000 dollár felajánlásával csatlakozott, és kérésére a repülőgép az első világháborút lezáró igazságtalan békediktátumra utaló “Justice for Hungary”, nevet kapta.
A kiválasztott Lockheed Sirius korának egyik legsikeresebb repülőgépe volt, nevéhez több rekord is kapcsolódik. A különleges feladat jelentős átalakításokat tett szükségessé a gépen, e munkákat a Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal tervezte és irányította. Az Egyesült Államokban letelepedett magyar iparos, Szalay Emil 2500 dollárt áldozott az ügy érdekében, így végre minden adott volt a vállalkozás elindításához.
A “Justice for Hungary” 1931. július 15-én startolt az új-foundlandi Harbour Grace (a Kegyelem Kikötője) repülőteréről Endresz György pilótával és Magyar Sándor navigátorral a fedélzetén. A gép és a profi páros már a táv első felén rekordot döntve 13 óra 50 perc alatt érte el az ír partokat. Az út további szakasza azonban a rossz időjárás miatt már nem alakult ilyen szerencsésen. Kényszerű manőverek után az óceánrepülők a motor üzemanyag-ellátásával is küszködtek. Miután a benzinvezeték végleg eldugult és a hajtómű leállt, 1931. július 16-án, délután Bicske határában, egy kukoricásban leszállni kényszerültek. Mindez nem befolyásolta azonban, hogy a két magyar óceánrepülő 25 óra és 20 perc repülés alatt óránként 250 kilométeres átlagsebességgel tette meg az 5770 km-es utat. Gyorsabban, mint addig bárki.
Endresz Györgyről a háború előtt Budapest négy városrészében is utcákat neveztek el, de 1945 után ezek nevét megváltoztatták. A Kerepesi temetőben álló síremlékét 1979-ben néhány lelkes repülőbarát állította. A jeles esemény jelenleg egyetlen emlékhelye Bicske határában áll.
Az évfordulóra emlékező alkalmi borítékot Baticz Barnabás grafikusművész, egy korabeli (1931) képeslap grafikája alapján tervezte. A kompozíció részeként az eseményt megörökítő felirat olvasható. A borítékra a 2006-ban – az óceánrepülés 75. évfordulója kapcsán – kibocsátott Magyar Repüléstörténet III. – Lockheed Sirius 8A alkalmi bélyeg került, melyet Endresz György és Magyar Sándor stilizált portréját ábrázoló alkalmi bélyegző lenyomat díszít.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése